پلی اتیلن سبک خطی

پلی اتیلن

پلی اتیلن سبک خطی

این ماده در تولید مواد بسته بندی خصوصا به صورت فیلمی برای تولید کیسه ها و ورق ها مورد استفاده قرار می گیرد. در حالی که می توان از این پلیمر برای کاربردهایی همچون ساخت کابل های پوششی ، لوله ها ، محفظه ها و … استفاده کرد ، اما کاربرد فیلمی آن به دلیل دارا بودن سفتی ، انعطاف و شفافیت نسبی بیشتر است.

مشخصات فنی

پلی اتیلن سبک خطی یا به اختصار LLDPE دارای دانسیته بین 0.915-0.925 g/cm3 است . یک پلیمر خطی است که دارای شاخه های کوتاه است و عموما از کوپلیمریزاسیون با آلفا اولفین های زنجیر کوتاه همانند 1-بوتن ، 1-هگزن ، و 1-اکتن تولید می شود.

LLDPE در مقایسه با LDPE استحکام کششی بالاتری دارد و همچنین از مقاومت بالاتری در برابر ضربه و سوراخ شدن برخوردار است.

LLDPE از طریق فرآیند فشار پایین توسط کوپلیمریزاسیون اتیلن و آلفا اولفین تولید می شود . گرید های مختلف این ماده بر اساس نوع استفاده و کاربری فیلمی و یا تزریقی وجود دارند و نامگذاری آنها بر اساس مشخصات پلیمر و بسته به تولید کننده مشخص می گردد. به عنوان مثال پلی اتیلن سبک خطی گرید LL0209AA پتروشیمی اراک کوپلیمر LDPE است که حاوی بوتن -1 به عنوان کوپلیمر است. این گرید برای تمامی مصارف فیلمی به صورت خالص و یا در ترکیب با سایر پلیمرهای اتیلن مناسب است.

پلی اتیلن سبک خطی، در گریدهای مختلفی تولید می‌شود که هر کدام از این گریدها خواص و ویژگی‌های خاص خود را دارند و در کاربردهای مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرند. این محصول در گریدهایی همچون ، 235F6، 029AA و … تولید می‌شود.

کاربرد پلی اتیلن سبک خطی

ماده پلی اتیلن در صنایع پلاستیک، بسته‌بندی مواد غذایی، بسته‌بندی مواد دارویی، تولید کیسه‌های پلاستیکی، تولید اسباب بازی، تولید پوشش‌ها و محافظ‌های پلاستیکی مختلف، تولید لوله و اتصالات، تولید کابل، ژئوممبران‌ها و تولید لوله‌های انعطاف پذیر (برای صنایع تجهیزات پزشکی) استفاده می‌شود.

به لطف کم هزینه بودن و قیمت مقرون به صرفه این نوع پلی اتیلن و انعطاف پذیری خوب، LLDPE در صنعت بسته بندی برای بطری‌های نگهدای و حمل و نقل دارویی و لوله‌های انعظاف پذیر در صنایع تولید تجهیزات پزشکی (سرم، سوند و …)، کیسه‌های زباله، بسته‌بندی مواد غذایی (مواد منجمد، خشک و غیره)، لمینیت‌ها و … مورد استفاده قرار می‌گیرند.